Documento senza titolo
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Home > Corso evolutivo
SEGNI PRECOCI CORSO EVOLUTIVO E PROGNOSI

Questioni aperte:

  • studi prospettici per individuare la reale predittività dei diversi indicatori di rischio e l'efficacia delle diverse azioni;
  • fattori di vulnerabilità e di protezione rispetto all'entità del disturbo;
  • le prove e dati normativi per la valutazione dopo la 3° media;
  • elementi utili all'orientamento scolastico dopo la 3° media;
Condizioni d'uso: tutti gli articoli devono essere utilizzati solo come aggiornamento personale. Ogni utilizzo commerciale e' assolutamente vietato.
disturbi dell'apprendimento  Contributo per: sviluppo abilità numeriche
 Siegler R.S.
Magnitude knowledge: the common core of numerical development.
Developmental Science 19:3,341–361. 2016
Download
disturbi dell'apprendimento  Contributo per: predizione lettura e scrittura
 Bigozzi L., Tarchi C., Caudek C. and Pinto G.
Predicting Reading and Spelling Disorders: A 4-Year Prospective Cohort Study.
Front. Psychol. 7:337. doi: 10.3389/fpsyg.2016.00337, 2016.
Link all'articolo
Contributo per: identificazione precoce indicatori rischio dislessia
Lyytinen H., Erskine J., Hämäläinen J., Torppa M., & Ronimus M.
Dyslexia - Early Identification and Prevention: Highlights from the Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia.
Current Developmental Disorders Reports, 2(4), 330-338, 2015.
Download
Contributo per: fattori rischio dislessia
Bigozzi L., Tarchi C., Pezzica S., & Pinto G.
Evaluating the Predictive Impact of an Emergent Literacy Model on Dyslexia in Italian Children A Four-Year Prospective Cohort Study.
Journal of Learning Disabilities, 49(1) 51 –64,2014
Download
Contributo per: predittori abilità di lettura
Franceschini S. e coll.
Meccanismi visuo-attenzionali come predittori delle future abilità di lettura.
Dislessia,12,3,273-286, 2015.
Download
Contributo per: fattori rischio dislessia
Mascheretti S., Marino C., Simone D., Quadrelli E., Riva V., Cellino M.R., Maziade M., Brombin C. and Battaglia M.
Putative Risk Factors in Developmental Dyslexia: A Case-Control Study of Italian Children.
Journal of Learning Disabilities, 48:120-129, 2015.
Download
Contributo per: teorie sensoriali dislessia
Goswami U.
Sensory theories of developmental dyslexia: three challenges for research.
Nature Reviews Neuroscience, 16,43-54, 2014.
Download
Contributo per: predittori rischio dislessia
Dandache S., Wouters J., & Ghesquière P.
Development of Reading and Phonological Skills of Children at Family Risk for Dyslexia:
A Longitudinal Analysis from Kindergarten to Sixth Grade.
Dyslexia 2014.
Download
Contributo per: evoluzione dislessia
McLaughlin M.J., Speirs L.E. and Shenassa E.D.
Reading Disability and Adult Attained Education and Income: Evidence From a 30-Year Longitudinal Study of a Population-Based Sample.
Journal Learning Disabilities, 47: 374-386, 2014.
Download
Contributo per: evoluzione dislessia
Tucci R., Savoia V., Merella A e Tressoldi P.E.
La Dislessia Evolutiva lungo l'arco della scolarità obbligatoria. Una replica dello studio di Stella et al. del 2001.
Dislessia, 10,3,281-294, 2013.
Download
Contributo per: evoluzione discalculia
Landerl K.
Development of numerical processing in children with typical and dyscalculic arithmetic skills—a longitudinal study.
Frontiers in Psychology 4:459. doi: 10.3389/fpsyg.2013.00459, 2013
Download

Contributo per: predittori dislessia
Landerl K. e coll.
Predictors of developmental dyslexia in European orthographies with varying complexity.
Journal of Child Psychology and Psychiatry 54:6 686–694, 2013.
Download

Contributo per: predittori lettura
Cazravolas, M. e coll.
Common Patterns of Prediction of Literacy Development in Different Alphabetic Orthographies.
Psychological Science, 23(6) 678–686,2012
Download
Contributo per: sviluppo lettura
Desimoni M., Scalisi T.G., Orsolini M.
Predictive and concurrent relations between literacy skills in Grades 1 and 3: A longitudinal study of Italian children.
Learning and Instruction, 22,340-353,2012
Download
Contributo per: predittori apprendimento lettura
Franceschini S., Gori S., Ruffino M., Pedrolli K. e Facoetti A.
A Causal Link between Visual Spatial Attention and Reading Acquisition.
Current Biology, doi:10.1016/j.cub.2012.03.013 2012
Download
Contributo per: sviluppo lettura
Campanini S., Battafarano R. e Iozzino R.
Evoluzione naturale della lettura del brano, delle liste di parole e non parole e della comprensione del testo in dislessici mai trattati.
Dislessia, 7, 2, 165-179 2010
Download
Contributo per: sviluppo comprensione lettura
Nation K., Cocksey J., Taylor JSH and Bishop, DVM
A longitudinal investigation of early reading and language skills in children with poor reading comprehension.
Journal of Child Psychology and Psychiatry 51:9 ,1031–1039 2010
Download
Contributo per: predittività indicatori di rischio
Stock P., Desoete A. and Roeyers H.
Detecting Children With Arithmetic Disabilities From Kindergarten: Evidence From a 3-Year Longitudinal Study on the Role of Preparatory Arithmetic Abilities.
Journal of Learning Disabilities, 43(3) 250–268 2010
Download
Contributo per: effetti a lungo termine
Hulslander J., Olson R.K., Willcutt E.G. and Wadsworth S.J.
Longitudinal Stability of Reading-Related Skills and Their Prediction of Reading Development.
SCIENTIFIC STUDIES OF READING, 14(2), 111–136 2010
Download
Contributo per: effetti a lungo termine
Bekebrede J., van der Leij A. and Plakas A.
Dutch Dyslexia in Adulthood: Core Features and Variety.
SCIENTIFIC STUDIES OF READING, 14(2), 183–210 2010
Download
Contributo per: predittività indicatori di rischio
Boets B., De Smedt B., Cleuren L., Vandewalle E.,Wouters J. and Ghesquière P.
Towards a further characterization of phonological and literacy problems in Dutch-speaking children with dyslexia.
British Journal of Developmental Psychology, 28, 5–31 2010
Download
Contributo per: predittività indicatori di rischio
Morgan P.L., Farkas G. and Wu Q.
Five-Year Growth Trajectories of Kindergarten Children With Learning Difficulties in Mathematics. Journal of Learning Disabilities, 42,4,306-321 2009
Download
Contributo per: sviluppo della lettura
Goswami U.
The Development of Reading across Languages. Annals
N.Y. Academy of Sciences 1145: 1–12 2008.
Download
Contributo per: effetti a lungo termine
Undheim A.M.
A thirteen-year follow-up study of young Norwegian adults with Dyslexia in childhood: Reading Development and Educational Levels.
Dyslexia, Published online in Wiley InterScience (www.interscience.wiley.com).
DOI: 10.1002/dys.384 2009
Download
Contributo per: effetti a lungo termine
Lami L., Palmieri A., Solimando M.C. e Pizzoli C.
Profilo cognitivo e delle abilità di lettura in dislessici evolutivi con e senza ritardo di linguaggio diventati giovani adulti.
Dislessia, 6,1,77-92 2009
Download
Contributo per: effetti a lungo termine
Lami L., Palmieri A., Solimando M.C. e Pizzoli C.
Evoluzione del profilo di lettura nella dislessia. Studio longitudinale su un gruppo di dislessici divenuti giovani adulti.
Dislessia, 5,1,7-17 2008
Download
Contributo per: effetti a lungo termine
Maughan B., Messer Collishaw J.S., Pickles A., Snowling M., Yule W. e Rutter M.
Persistence of literacy problems: spelling in adolescence and at mid-life.
Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50,8,893–901 2009
Download
Contributo per: sviluppo lettura
Tucci R. e Tressoldi P.E.
Lo sviluppo della lettura e la definizione di dislessia in età adolescenziale e adulta. Una proposta. Dislessia, 6, 2, 269-279 2009
Download
Contributo per: predittività indicatori di rischio
Krajewski K. e Schneider W.
Exploring the impact of phonological awareness, visual–spatial working memory, and preschool
quantity–number competencies on mathematics achievement in elementary school: Findings from a 3-year longitudinal study.
Journal of Experimental Child Psychology, 103, 516–531 2009
Download
Contributo per: sviluppo lettura
Zoccolotti P., De Luca M., Di Filippo G., Judica A. e Martelli M.
Reading development in an orthographically regular language: effects of length, frequency, lexicality and global processing ability.
Reading and Writing, DOI 10.1007/s11145-008-9144 2009
Download
Contributo per: predittività indicatori di rischio
Chilosi A.M., Brizzolara D., Lami L., Pizzoli C., Gasperini, F., Pecini C., Ciprian P. e Zoccolotti P.
Reading and spelling disabilities in children with and without a history of early language delay: a neuropsychological and linguistic study.
Child Neuropsychology, 1744-4136 2009
Download
Contributo per: predittività indicatori di rischio
Lucuniak M.N.
Using kindergarten number sense to predict calculation fluency in second grade
Journal of Learning Disabilities 2008, 41,5,451-459
Download
Contributo per: intervento precoce
Bowyer-Crane C., Snowling M.J., Duff F.J., Fieldsend E., Carroll J.M., Miles J., Gotz K. and Hulme C.
Improving early language and literacy skills: differential effects of an oral language versus a
phonology with reading intevention
Journal of Child Psychology and Psychiatry 2008, 49,4,422-432
Download
Contributo per: predittività indicatori di rischio
Simmons F., Singleton C. and Horne J.
Brief Report: phonological awareness and visual-spatial sketchpad functioning predict early arithmetic attainment. Evidence froma a longitudinal study
European Journal of Cognitive Psichology 2008,20,4,711-722
Download
Contributo per: intervento rischio difficoltà in matematica
Bafalluy M.G. and Noel M.P.
Does finger training increase young children's numerical performance?
Cortex 2008, 368-375
Download
Contributo per: intervento rischio difficoltà in matematica
Bryant D.P., Bryant B.R., Gersten R., Scammacca N. and Chavez M.M.
Mathematics Intervention for First- and Second-Grade Students With Mathematics Difficulties:The Effects of Tier 2 Intervention Delivered as Booster Lessons
Remedial and Special Education 2008, 29,1,20-32
Download
Contributo per: evoluzione dislessia
Lami L., Palmieri A., Solimando M.C., Pizzoli C.
Evoluzione del Profilo di Lettura nella Dislessia : Risultati di uno Studio Longitudinale su un Gruppo di Dislessici Divenuti Giovani Adulti
Dislessia, 5,1, 7-17 2008
Download

Contributo per: predittività indicatori di rischio
Brizzolara D., Chilosi A, Cipriani P, Di Filippo G., Gasperini F., Mazzotti S., Pecini S., Zoccolotti P.
Do Phonologic and Rapid Automatized Naming Deficits Differentially Affect Dyslexic Children With and Without a History of Language Delay? A Study of Italian Dyslexic Children
Cog. Behav. Neurol. 2006
Download

Contributo per: predittività disturbo specifico di linguaggio
Bishop D.V.M., Snowling M.J.
Developmental Dyslexia and Specific Language Impairment: Same or Different?
Psychological Bulletin Copyright 2004
Download

 
Lineeguidadsa.it è un sito di Gabriele Moresco - P. Iva 03697250284
Via San Marco, 10 - 35020 Albignasego (PD)
Questo sito non utilizza cookies